Connect with us

Hoaxmelding

FRAUDE

Een verdrietige dag voor Mr. John de Mol Sr. : FRAUDE

Facebook zegt nepnieuws aan te pakken. Maar het is gewoon mogelijk met een vals bericht te adverteren op Facebook. Hier wordt in een gesponsord bericht melding gemaakt van verschrikkelijk nieuws in de familie De Mol. Het is echter nep en frauduleus.

Achtergrond

In een gesponsord bericht op 2 november 2018 van ‘viraldutch.com’ op Facebook staat:

“Een verdrietige dag voor Mr. John de Mol Sr.
Onze gedachten zijn bij zijn alle familie na dit verschrikkelijke nieuws”

Opvallend is het “Mr.” en de rammelende zinsbouw maar nog meer de foto: die is niet van John de Mol Sr.

De Mol sr. was in de jaren 1940 -1950 een bekende zanger. Na zijn carrière als zanger richtte hij in 1962 de Stichting Conamus op, om de belangen te behartigen van Nederlandse artiesten. In de jaren zeventig was De Mol directeur van de zeezender Radio Noordzee Internationaal. John de Mol sr. overleed op  27 september 2013. De vader van John de Mol sr. heette trouwens ook John de Mol.

John de Mol sr. is de vader van John de Mol jr. en Linda de Mol en de grootvader van Johnny de Mol. Het zoontje van Johnny de Mol heet weer Johnny jr. Het is dus mediamagnaat  John de Mol jr. die we op de op de foto zien. Maar wat is het verdrietige nieuws? Dat is er niet, behalve dat de naam van de familie De Mol wordt misbruikt voor oplichterij.

Dit is een gesponsord bericht. Bedrijven met een Facebookpagina kunnen tegen betaling op Facebook advertenties plaatsen. Elke advertentie moet door een medewerker van Facebook worden goedgekeurd. Advertenties worden getoetst tegen het Advertentiebeleid.

Facebook schrijft:

“We kijken bij het controleproces voor advertenties naar de afbeeldingen, tekst, doelgroep en positionering van je advertentie, en naar de inhoud van de landingspagina van je advertentie. Je advertentie wordt mogelijk afgekeurd als de inhoud van de landingspagina niet volledig werkt, niet overeenkomt met het product dat of de dienst die in je advertentie wordt gepromoot, of niet volledig voldoet aan onze advertentierichtlijnen.”

Dat is bijzonder, wat wie op de de advertentie met John de Mol klikt komt helemaal niet uit bij een landingspagina met verdrietig nieuws over de familie. In plaats daarvan zie je een artikel over het bedrijf Talpa van De Mol jr., dat in China flink verlies leed. We komen op de website viraldutch.com die zich voordoet als een nieuwssite met de naam Magni Banking. Het artikel is echt en gejat van QuoteNet.

screenshot viraldutch.com

De meeste mensen zullen dit niet zien wat je wordt direct via via doorgelinkt naar de website insidebusinessnews.com. Deze doet zich voor als De Standaard, een Belgisch nieuwsmedium. Hier staat een nepartikel met de titel:

“Nederlandse miljardair John de Mol junior maakt bitcoin-software publiekelijk beschikbaar. Dit maakt mensen in 12 dagen rijk!”

Dit artikel is vals. De Mol jr. zou je uitnodigen voor een Bitcoin-platform waarmee veel geld te verdienen zou zijn.

“(Vrijdag, November 2, 2018) – John de Mol junior maakt Bitcoin Profit beschikbaar. Dit is een eenvoudig handelsplatform voor bitcoin dat gewone mensen helpt om met één druk op de knop geld te verdienen.”

Screenshot insidebusinessnews.com

Het is een lang artikel vol succesverhalen over Bitcoin Profit. Naast zowel John de Mol jr. als Johnny de Mol worden naam en foto van zakenmensen als Frits Goldschmeding, Hans Melchers, Joop van den Ende, Wim van der Leegte en Bart Deconinck misbruikt. Wie zich door deze grote namen aangemoedigd voelt deel te nemen aan Bitcoin Profit komt van een koude kermis thuis. Bitcoin Profit is oplichterij. Je raakt je geld en je privacy kwijt en er zijn geen verdiensten.

Bijzonder aan dit verhaal is dat een paar dagen eerder (31 oktober 2018) John de Mol afstand nam van deze Bitcoin-advertentie waarna  – naar verluidt – Facebook de advertentie verwijderde. Niettemin toont Facebook deze advertentie nog steeds. Gelukkig is te achterhalen wie deze advertentie heeft geplaatst. Dat blijkt wonderwel een pagina genaamd Lauras Cookie Shop. Die pagina is gemaakt op 9 oktober 2018, waarschijnlijk enkel met het doel als dekmantel voor oplichterij te fungeren. De advertentie is speciaal gericht op mannen van 28 jaar of ouder.

Screenshot Facebook

Hoewel Facebook zegt deze vorm van fraude aan te pakken kan iemand onder de naam van een koekjeswinkel gewoon advertenties met bekende Nederlanders plaatsen voor oplichterij met bitcoins. Humberto Tan en andere presentatoren overkwam dat  en zelfs de Nederlandse regering wordt in dit soort nepberichten opgevoerd.

Screenshot Facebook

Conclusie

Advertenties op Facebook zijn niet per definitie veilig. Oplichters slaan hun slag door advertenties met bekende personen waarmee mensen naar malafide websites worden gelokt. Helaas grijpt Facebook traag of niet in bij deze vorm van grootschalige fraude.

Meer lezen / bronnen

https://www.nu.nl/cryptovaluta/5545373/john-mol-waarschuwt-misbruik-van-naam-bij-bitcoinadvertentie.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/John_de_Mol_(1931-2013)
https://www.ad.nl/show/johnny-de-mol-vader-geworden-van-zoontje-johnny~a2ebfc4b/

Klik hier voor dit bericht op Facebook

Laatste wijziging:

Reacties

Aantal keer bekeken

589 views
Advertisement

Volg ons op Facebook

Archief

To Top