Connect with us

Hoaxmelding

FRAUDE

Nutella beloont iedereen met een mandje producten

Waar of niet waar: grote bedrijven als IKEA, KLM, Nutella, zijn zo rijk dat ze iedereen gratis producten kunnen geven. Waar of niet waar: voor mooie cadeaus hoef je alleen maar je privégegevens te delen. Antwoord op beide: niet waar. Je deelt wel je gegevens maar krijgt niets.

Achtergrond

We kennen al jaren de valse acties van grote bedrijven. Deze keer hebben criminelen Nutella op het oog en wordt een mand producten ter waarde van 200 euro beloofd, aan iedereen!

De tekst luidt:

“Nutella beloont iedereen met een mandje producten om hun 55-jubileum te vieren.
Ontvang gratis een mandje met Nutella-chocolade!”

Dit zou al verdacht moeten zijn. Wie is iedereen? Misschien wel 17 miljoen Nederlanders, 11 miljoen Belgen , 741 miljoen Europeanen, of 7,6 miljard aardbewoners? Welk bedrijf kan dat betalen? Geen een dus. Dan is de vraag of Nutella wel 55 jaar bestaat. Nee, dat is in 2019 want de naam is bedacht in 1964. In 1965 kwam het voor het eerst op de Nederlandse markt.

Wie klikt op de link komt terecht op een nagebootste actiewebsite van Nutella. Hier hoef je alleen maar een paar simpele vragen te beantwoorden en dan krijg je je mand. Dat is lekker makkelijk. Veel anderen zijn je al voorgegaan blijkens de enthousiaste reacties. Wel een beetje vreemd dat de knop  ‘Leuk‘ hier  ‘Luek‘ heet en al die mensen niet bestaan, maar dat terzijde.

Stel, je beantwoordt alle vragen goed (of fout, dat maakt niet uit) dan kom je op de volgende pagina: “Nutella beloont iedereen met een gratis mandje chocolade om 72 jaar kwaliteitsdienst te vieren!” Dat is eigenaardig, het ging toch om het 55-jarig jubileum van Nutella? Maakt niet uit, nu moet je gaan delen op Facebook anders kun je niet verder. Als je al je vrienden hiermee hebt lastig gevallen is het tijd voor het echte werk: ‘Claim nu‘. Het  gaat hier wel om een Nutella-mand ter waarde van 200 euro! Druk op die knop!

Weer een nieuwe pagina: “WIN 5KG NUTELLA IN EEN POT“. Ehhh, het ging toch om een mand chocolade van 200 euro? 5 Kilo Nutella kost maar 3 tientjes! Maar goed, ook 30 euro is geld dus we vullen onze persoonsgegevens in. “Waar kunnen we uw Nutella naar toesturen?“, wordt er gevraagd. Geen adresvelden, maar we wel een e-mail invullen. We zien wel hoe ze 5 kilo Nutella per e-mail gaan versturen. Er zijn wat kleine lettertjes, ik kan gelukkig ook meedoen zonder door sponsoren te worden benaderd en klik op ‘Ga Verder’.

Hoera, je hebt gewonnen! Maar wacht, dat staat er helemaal niet. Je registratie was een succes en nu krijg je allerlei aanbiedingen van dure SMS-diensten. Maar je wilt helemaal geen code 5794 naar het nummer 3555 sms’en. Dat kost maar liefst 9 euro! Waar is de Nutella??

Het ziet er dus naar uit dat je helemaal niets hebt gewonnen. Maar gelukkig hebt je de optie om benaderd te worden uitgevinkt. Helpt dat? Nee, de privégegevens worden gewoon doorverkocht en je mailbox loopt vol met reclame, spam dus.

Wat zegt Nutella hier zelf over? “De advertenties die rondgaan op het internet zijn niet van Nutella. Er wordt helaas vaker misbruik gemaakt van onze naam, maar Nutella geeft geen manden weg. Alle acties vanuit Nutella zullen altijd gedeeld worden op onze Facebookpagina vanuit onszelf. ” aldus de Facebook-redactie van Nutella.

 

Kortom, deze nep actie straalt aan alle kanten met vette letters ‘HOAX!’ maar toch trappen mensen er in. Dat is handelswaar en je zou zeggen dat door de discussies over de nieuwe AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) mensen zorgvuldiger met hun gegevens omgaan. Dat lijkt nog niet het geval.

Eerdere pogingen tot misleiding betroffen eerder o.a. IKEA, KLM, Transavia, Easyjet, De Efteling.

Advies

Trap niet in jubileumacties van grote merken zoals Nutella, waarbij iedereen een flink cadeau krijgt. Ze zijn nep. Je wint niets maar criminelen krijgen wel de beschikking over je persoonsgegevens.

Meer lezen / bronnen

https://www.nutella.com/nl/nl/geschiedenis#1964
https://www.ah.nl/producten/product/wi167907/nutella-hazelnootpasta-family-pot

Klik hier (mei 2018) of hier (oktober 2018) voor dit bericht op Facebook

Laatste wijziging:

Reacties

Aantal keer bekeken

8114 views
Advertisement

Volg ons op Facebook

Archief

To Top