FRAUDE
Wij geven een prachtig kleine huis weg met een toffe inrichting (FRAUDE)
Fraudewaarschuwing! We worden bedolven onder meldingen van een valse winactie van Mijn Kleine Huis waarbij zelfs een huis kan worden gewonnen. Het is weliswaar een klein huis (tiny house) op wielen maar het blijft nep.
Achtergrond
De tekst van dit massaal gedeelde bericht luidt:
Je zou weg kunnen rijden met een prachtig huis, helemaal van jou!
Wij geven een prachtig kleine huis weg met een toffe inrichting. Om mee te doen:
🏠Vind leuk
🏠Deel
🏠Reageer “Klaar”
🏠Klik op de Sign-Up knop aan de bovenkant van onze pagina om te registreren.
De winnaar zal bekendgemaakt worden op 2 December. Om in aanmerking te komen moet je de vier bovenstaande stappen voldoen!
Wie de bovenstaande stappen doorloopt wint niets maar betrekt wel zijn/haar vrienden in deze fraude. Delen onder het motto “Je weet nooit”, “Wie niet waagt, wie niet wint”, “Niet geschoten is altijd mis” betekent dat je actief criminelen helpt in het vergaren van persoonlijke gegevens. Uiteraard zijn bakken met spam en ongewenste telefoontjes je deel. De pagina Mijn Kleine Huis is op 23 november 2018 door de oplichters gemaakt en heeft in welgeteld 24 uur al bijna 40.000 volgers.
De criminelen sturen je door naar een website waar je helemaal geen huis kunt winnen maar wel opeens kans lijkt te maken op een andere prijs, zoals boodschappen bij Albert Heijn. Het is allemaal nep. Je moet een paar onnozele vragen beantwoorden maar daarna gaat het om je persoonlijke gegevens, die worden doorverkocht aan de ‘sponsoren’.
“Voer je details in op de volgende pagina om te registreren voor ons weggevertje.” Dat weggevertje was een mobiele woning van $84.000 dollar! Wat zeggen de kleine lettertjes?
“Hoe vaak wordt u gecontacteerd door een specifieke sponsor, voor welk product, hoe lang zij uw gegevens zullen bewaren, of hoe u uw rechten kunt uitoefenen, worden allemaal vermeld in het respectieve privacybeleid van de sponsors. We vragen u om het privacybeleid van elke Sponsor te lezen voordat u ermee instemt dat deze door hen worden gecontacteerd.”
Niemand leest de kleine lettertjes en niemand leest uiteraard het privacybeleid van elke sponsor. In deze tijd waar we worden doodgegooid met cookiemeldingen en privacyverklaringen geven mensen doodleuk al hun privacy weg voor de kans op een prijs, die niet bestaat.
En overdrijven we over de bedrijven die contact met je mogen opnemen? Hier een overzicht van de bedrijven die je toestemming geeft om producten aan te bieden, per telefoon, e-mail of SMS:
1DayFly.com B.V. | LeadWorld Online Generation Limited |
6Deals | LOI Kidzz |
909 Digital | Markteffect BV/Jij bent belangrijk |
ActievandeDag | Meermetnergiedirect.nl |
Batlink Distribtion Limited | MobileMinded |
Bedden.nl BV | Nederlands Bespaarplan |
Brand New Day | NuCash |
Checkdiedeal | Outspot |
De Bewuste Consument | Saypol |
Double6 | Scenner B.V. |
Elbuco B.V. /Skala | Senicom B.V / Seniorenvoordeelpas.nl |
EM Group GmbH / 99Aanbiedingen/Jetti | Sloopdecrisis.nl |
EM Network ApS | Spartoo |
Euroknaller BV | The Sweepstakes |
Findaily BV | Top Selectiions |
Gaming Innovation Group | TravelClubExpress |
Goedkoper.nl BV | Traveldeal |
Gratis.nl | Vakantieveilingen |
Green Flamingo Limited | Vita Matras B.V. |
Groupactie | Webstore concept |
Hotelbon Leisure BV | WeFlyCheap BV |
HotelDeal.nl | West Bespaarcoach |
INBOX AGENCY LIMITED | Ziggo |
Klikjezakgeld |
Grote namen, waaronder Ziggo, betalen geld voor deze vorm van misleiding. Veel van deze bedrijven handelen zelf ook weer in gegevens. Een bedrijf als Top Selections is gevestigd in Hong Kong en mag je over allerlei thema’s per e-mail lastig vallen.
“We sturen dagelijks e-mailreclame op onze eigen naam ter promotie van producten of diensten van derden op het gebied van telecommunicatie (DSL, mobiele telefooncontracten, vaste contracten), elektronica (hifi-apparaten, mobiele telefoons, computerproducten), software (anti -virusprogramma’s, consumentensoftware), verzekeringen (overlijdensverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering, levensverzekering, risicoverzekering, ziekteverzekering, eigendomsverzekering, rechtsbijstandsverzekering, autoverzekering, tandartsverzekering, banken (leningen, flitskredieten, betaalrekening, vaste aanbetaling , investering), voedsel en voedingssupplementen en gezondheid (hoorapparaten), loterijen, cosmetica (crèmes, scheerartikelen, parfums), cultuur (aankondigingen van evenementen), opiniepeilingen, sociale media (dating, flirten, vriendschapspoorten), e-commerce (online winkels, kleding, voedsel voor huisdieren, cosmetica, huishoudelijke artikelen), reizen, reisbureaus en reisvergelijkingen, muntenproducten, tijdschriften en tijdschriften, energie (electriciteits- en gascontracten), prijsvergelijkingen, organisaties zonder winstoogmerk, automotive (aanbiedingen, testritten, autopresentaties), online gamingplatforms, astrologie (toekomstige interpretatie), wijnaanbiedingen, ooglasers, taxaties van onroerend goed, productmonsters”
Daar komt bij dat mensen die in dit soort misleiding trappen doelwit worden van andere vormen van oplichting. Dat betekent dat je ook phishingberichten kunt krijgen van mensen die je bankgegevens, of nog beter je geld, willen hebben.
De Facebookpagina’s Architechture & Design en Architecture & Design France hebben ditzelfde huis in april en augustus 2018 ook al eens ‘weggegeven‘.
Tip: als het bericht aangeeft “WE geven iets weg”, kijk dan altijd wie die “we” is. Geen controleerbare bedrijfsgegevens betekent: NEP!
Tip 2: de pagina Winactie Zwendel meldt met regelmaat actuele valse winacties.
Conclusie
Berichten over gratis huizen zijn het werk van oplichters. Niet delen, niet aan meedoen.
Meer lezen / bronnen
http://www.tinyhousetown.net/2017/07/the-kokosing-2-256-sq-ft.html
Laatste wijziging:
Reacties
