Connect with us

Hoaxmelding

FRAUDE

Win een ruitersportartikel in ruil voor een review (FRAUDE)

Er zijn winacties in allerlei vormen, vele ervan zijn vals en we melden deze regelmatig. Een online handelaar in ruitersportartikelen heeft een nieuwe truc bedacht. Als voorwaarde om te winnen moet je een review plaatsen bij artikelen in zijn webshop. Ook een manier om aan goede beoordelingen van je producten te komen maar uiteraard misleidend.

Achtergrond

We kregen melding van een Facebook-gebruiker die na kritische vragen over een winactie was geblokkeerd op de pagina van Ruitersport X*.  De winactie van het ruitersportbedrijf luidde als volgt:

“LIKE EN DEEL ACTIE DOEN JULLIE AL MEE?

Wat moet u doen?

1. LIKE de Facebook pagina van ruitersport x*.
2. Tag 2 vrienden die ook graag willen willen.
3. Plaats een REVIEW op onze website bij het artikel wat u zou willen winnen.

Bij 9500 likes krijgen 2 personen het artikel naar keuze.”

* Opm.: Fictieve naam. De echte naam van het bedrijf is bij Hoaxmelding bekend.

Naast dat het volgens de regels van Facebook verboden is voorwaarden te stellen als  ‘Tag 2 vrienden’ valt het meeste de derde voorwaarde op: Plaats een REVIEW op onze website bij het artikel wat u zou willen winnen.’ Op de vraag hoe je een review kunt plaatsen als je het product niet eens gekocht hebt reageerde het bedrijf: “als u nog niks van een van onze merken heeft is dat wat lastig inderdaad. Maar uiteraard kan iemand ook een ervaring delen van een artikel waar hij van heeft gehoord en het zelf graag zou willen krijgen”. Dus om een review te plaatsen hoef je zelf geen klant te zijn, het willen krijgen is genoeg.

We hebben de proef op de som genomen. Bij een stel modieuze schoenen hebben we een review ingediend. Registratie is niet nodig dus dat was snel gepiept:

“Prachtige schoenen, die wil ik wel winnen”. 

Reviews worden niet direct geplaatst, ze moeten eerst worden goedgekeurd door het bedrijf. Korte tijd later verschijnt onze review op de website:

“Prachtige schoenen”.

Het bedrijf X heeft dus inderdaad onze review geplaatst maar blijkt deze aan te passen naar eigen goeddunken. We hebben het bedrijf daarom op 21 januari om 18:36 uur in een privébericht om een reactie gevraagd.

Om 18:53 uur meldt het bedrijf X*:

“Goedenavond wat leuk dat u geïnteresseerd bent in acties van mensen die hun best doen mensen blij te maken. De actie is de afgelopen dagen al aangepast echter kunnen we sommige adv niet wijzigen op Facebook. Als u nog vragen heeft mail ons gerust . Succes en een fijne avond”

Een vriendelijk antwoord maar klopt het ook? Is de actie “de afgelopen dagen al aangepast”? Nee. Dat blijkt te zijn gebeurd op 21 januari om 18:43 uur, dus een paar minuten na onze vragen. In de nieuwe tekst is het niet meer nodig een review te plaatsen. Kennelijk voelde men toch nattigheid. Maar in plaats van 2 vrienden moeten deelnemers nu 4 vrienden taggen. Dat betekent dat voorgaande deelnemers opeens buitenspel staan.

Ondanks de misleidende manier waarop het bedrijf aan goede beoordelingen komt houdt men vol dat 99% van de reviews echt is. Als we doorvragen blijkt dat het bedrijf geen behoefte heeft aan verdere communicatie en worden we geblokkeerd. Als we de website goed bestuderen dan blijkt dat mensen die reageren op de winactie inderdaad ook reviews hebben geplaatst, uiteraard zonder uitzondering vol lof.  In een aantal gevallen is duidelijk af te lezen dat ze het product beoordelen zonder het in handen te hebben gehad; bij andere is dat minder duidelijk.

screenshot reviews Ruitersport X*

Het is opvallend dat een bedrijf dat dealer is van ‘Fair Play’ ruitersportproducten via een winactie aan goede beoordelingen komt en critici de mond snoert. Onwelgevallige commentaren en reviews worden verwijderd of aangepast. Ondertussen adverteert het bedrijf met producten met 5 sterren, die op illegale wijze zijn verkregen. Dit soort oneerlijke handelspraktijken is bij wet verboden.

We hebben Ruitersport X* alsnog om een reactie gevraagd en hieruit bleek dat men niet door had hoe zwaar reviews bij online winkelen wegen. Dat lijkt op zijn minst naïef. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen alsnog reviews van niet-klanten verwijderd en stelt alle deelnemers kans te geven te winnen.

Conclusie

Veel mensen gebruiken reviews om te beoordelen of een product in een webshop een goede aankoop is. Bedrijven proberen daarom zoveel mogelijk positieve beoordelingen binnen te halen. Voor het eerst heeft een bedrijf dat gekoppeld aan een winactie op Facebook. Hierdoor plaatsen mensen die een product willen winnen een positieve beoordeling over dat product op de website van dat bedrijf. Dit is misleiding en bij wet verboden. Deelnemers aan dit soort winacties zijn illegaal bezig als zij valse reviews plaatsen. Het is dus onverstandig hieraan mee te doen.

Disclaimer

Hoaxmelding heeft ervoor gekozen het bedrijf anoniem op te voeren in dit artikel. Het is niet de bedoeling kleine bedrijven te beschadigen. Screenshots en downloads van de betreffende Facebookpagina en website zijn in ons bezit.

Meer lezen / bronnen

https://nos.nl/artikel/2172539-acm-waarschuwt-reviewsites-wees-transparant.html
https://www.shopfacts.be/achtergrond/168679/risicos-valse-reviews-beoordeling/
https://radar.avrotros.nl/columns/item/online-reviews-wat-zijn-de-regels-en-hoe-herken-je-neprecensies/

Klik hier voor dit bericht op Facebook

Laatste wijziging:

Reacties

Aantal keer bekeken

370 views
Advertisement

Volg ons op Facebook

Archief

To Top