Connect with us

Hoaxmelding

Door moslims gekruisigde kat

HOAX

Door moslims gekruisigde kat

Het slechte nieuws: de foto is echt. Het andere slechte nieuws: deze verontrustende foto wordt gebruikt om vreemdelingenhaat aan te wakkeren. Nee, het zijn geen moslims en deze mensen komen ook niet massaal Europa binnen.

Achtergrond

De foto wordt al jaren in verband gebracht met asielzoekers en islamitische jongeren. Volgens de ene versie zouden deze mensen met miljoenen naar Europa komen en volgens de andere gaat het om Nigeriaanse moslims die op deze manier protesteren tegen een anti-islamfilm. Beide komen van rechtse anti-islambronnen en zijn onzin.

 

De foto is afkomstig uit Angola en gemaakt in 2010. Dat blijkt uit de Exif-gegevens van de foto. Bijna elke moderne camera slaat gegevens op in de fotobestanden zoals instellingen van de camera maar ook vaak datum en zelfs plaats, als de camera over gps beschikt. Daarom weten we dat de foto is gemaakt met een iPhone op 9 oktober 2010 op 12:29 uur in Luanda, Angola. Het thema van de foto leidt tot veel speculatie maar harde feiten ontbreken.

We weten dat Angola een voormalige Portugese kolonie is en overwegend christelijk is. De islam wordt daar niet als religie erkend. Er zijn zeer weinig moslims en er gingen zelfs geruchten dat de islam daar geheel verboden zou worden. Gezien de situatie daar en het feit dat een kruis wordt gebruikt is het vrijwel ondenkbaar dat het om moslims zou gaan. Helaas weten we niet waarom dit is gebeurd en of de kat was overleden voor dit plaatsvond. We weten wel dat de verhalen die bij deze foto worden geschreven onjuist zijn.

Volgens het Duitse Der Rasseköter gaat het om bootvluchtelingen die massaal naar Europa gehaald worden. De cijfers over 2016 geven echter aan dat minder dan 0,1% van de asielzoekers in Europa afkomstig is uit Angola. Het is dus niet waar dat deze mensen met miljoenen naar Europa komen.

Volgens veel websites, waaronder EJ Bron die we kennen als verspreider van nepnieuws om anti-islampropaganda te verspreiden, gaat het dus om Nigeriaanse moslimjongeren. Zoals al aangegeven, de foto zelf bewijst dat dit niet waar is. Het zijn jongeren uit Angola.

Weer andere websites menen dat de foto in Ghana is genomen of in een asielzoekerskamp in Italië. Ook die verhalen kunnen we naar het rijk der fabelen verwijzen. Het zal niet verbazen dat van Pegida to Pamela Geller, de foto in kringen waartoe deze behoren tot veel verzinsels heeft geleid.

Advies: deel de foto niet wanneer deze vergezeld gaat van opruiende teksten tegen asielzoekers of Nigeriaanse of Ghanese moslimjongeren. Die verhalen zijn onjuist.

Meer lezen / bronnen

https://ejbron.wordpress.com/…/foto-islamitische-jongeren-…/
https://www.facebook.com/…/a.1728366004142…/1795014610811016
https://tosseanstalten.wordpress.com/…/islamkritikerne-i-s…/
http://catdefender.blogspot.nl/2011/10/cats-on-cross-crucifixions-in-ghana-and.html
https://www.vluchtelingenwerk.nl/feiten-cijfers/cijfers/bescherming-europa
https://lagushkin.wordpress.com/2015/06/02/uber-die-gekreuzigte-katze/

Klik hier voor dit bericht op Facebook

Reacties

Aantal keer bekeken

71 views
Advertisement

Volg ons op Facebook

Archief

To Top