Connect with us

Hoaxmelding

HOAX

Hooikoorts? Drink gin tonic!

Het verhaal ging al langer rond: gin tonic zou helpen tegen hooikoorts. Drankenhandel Mitra presenteert het zelfs als medicijn. Dat is niet alleen niet waar, het is ook verboden.

Achtergrond

Mitra is een keten van drankenspeciaalzaken met 110 winkels in Nederland. Veel van die winkels hebben een eigen Facebook-pagina. Mitra Visser Zuidwolde plaatste een bericht waarin wordt aangemoedigd gin tonic te drinken tegen hooikoorts. Op dit moment steekt bij veel mensen de hooikoorts op en deze winkel speelt in op die trend: “Hooikoorts? Drink gin tonic!“. Eén op de vijf Nederlanders heeft last van pollenallergie dus Mitra Visser Zuidwolde moet een markt gezien hebben. De drankverkoper verwijst ter ondersteuning van dit advies naar een artikel in het online magazine Esquire.com van 22 mei 2018. Hierin wordt beweerd dat gin tonic het beste medicijn tegen hooikoorts is.

Esquire doet niet aan brononderzoek en brengt het nieuws nogal populair: “Vorig jaar ontdekten de mannen met witte jassen dat hooikoortspatiënten baat hebben bij het drinken van gin-tonics”, schrijft Esquire. Door wie dat waar zou zijn ontdekt zegt Esquire er niet bij. Esquire plaats het wel in enig perspectief: “Verschillende dranken bevatten sulfieten en histamine (zeker bepaalde rode wijnen en donkere bieren) wat een nare reactie kan geven bij mensen die last hebben van hooikoorts.” 

Dat sommige andere dranken een negatieve reactie kunnen oproepen bij hooikoorts-patiënten, wil niet zeggen dat gin tonic daarmee het beste medicijn is. Diverse factcheckers deden al onderzoek en de conlusie is: het klopt niet.

Het nieuws dat gin-tonic tegen hooikoorts zou helpen, dook in 2017 voor het eerst op. Toen schreven verschillende Britse media hierover op basis van een bericht van Asthma UK. In december 2016 publiceerde dit goede doel de resultaten van een enquête naar alcohol en astma. De conclusie hiervan was dat 64 procent van deelnemende astmapatiënten aangaf dat bepaalde alcoholische drankjes hun astmasymptomen kunnen triggeren. Als grootste boosdoener werd rode wijn genoemd.

Drie zaken kloppen niet aan het verhaal in Esquire.

  • Ten eerste ging het hier om astma en niet om hooikoorts. Het is waar dat mensen met astma vaak ook last hebben van hooikoorts, maar deze twee aandoeningen zijn niet hetzelfde.
  • Ten tweede bleek nergens uit het onderzoek dat gin tonic de klachten zou verlichten. Het werd minder vaak als trigger genoemd maar om dat direct als medicijn te kwalificeren is pertinent onjuist. Sterker nog: ook alcoholische dranken als gin tonic doen bij een aantal astmapatiënten de klachten juist verergeren.
  • Ten derde betrof het hier geen wetenschappelijk onderzoek. Er kwamen ook geen witte jassen aan te pas. Het was een enquête onder astmapatiënten en daaruit mogen geen harde wetenschappelijke conclusies worden getrokken.

Daarmee valt ook de bodem weg onder het bericht van Mitra Visser Zuidwolde. Het is bijzonder onverstandig om op basis van het artikel in Esquire iemand gin tonic als medicijn tegen hooikoorts aan te raden. Dat is feitelijk pure misleiding. Maar het is nog erger. Het is de producenten en importeurs van alcoholische dranken verboden om therapeutische eigenschappen aan hun producten toe te kennen.
De Nederlandse Reclame Code (NRC) schrijft voor in Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RvA) 2014:

Artikel 6 – Claims
Reclame voor alcoholhoudende drank mag niet:

  1. wijzen op de ontremmende werking van alcoholhoudende drank, zoals het verminderen of verdwijnen van angstgevoelens en innerlijke of sociale conflicten.
  2. verwijzen naar mogelijke voor de gezondheid gunstige effecten van het nuttigen van alcoholhoudende drank.
  3. suggereren dat consumptie van alcoholhoudende drank lichamelijke of geestelijke prestaties verbetert.
  4. suggereren dat consumptie van alcoholhoudende drank de sportprestatie positief beïnvloedt.

Mitra loopt hier een aanmerkelijk risico. De Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken werken samen in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA). Mitra is hierbij aangesloten. In geval van overtreding van de reclamecode kan de Reclame Code Commissie resp. het College van Beroep een lid van de STIVA veroordelen tot betaling van een boete van maximaal €50.000,- afhankelijk van de ernst en de mate van de overtreding. Niettemin is Mitra Visser Zuidwolde onverminderd enthousiast over deze actie:

Advies

Deel geen nepberichten over de gezondheidseffecten van gin tonic. DIT IS GEEN MEDICIJN TEGEN HOOIKOORTS.

Meer lezen / bronnen

http://stiva.nl/alcoholcode/content/claims/
https://www.nu.nl/overig/5250539/nucheckt-helpt-gin-tonic-hooikoorts.html
http://nieuwscheckers.nl/nieuwscheckers/gin-tonic-drinken-tegen-hooikoorts/
https://www.asthma.org.uk/about/media/news/red-wine-common-asthma-trigger/
https://www.allesoverallergie.nl/blog/allergieen/hooikoorts/
https://www.gezondheidsnet.nl/hooikoorts/hooikoorts-vormt-groot-probleem
https://www.thedrinksbusiness.com/2018/04/why-people-think-drinking-gin-tonics-can-prevent-hay-fever/
https://www.facebook.com/esquirenl/posts/10155943198422663
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/gin-of-wodka-drinken-zou-helpen-tegen-hooikoorts-wat-is-daar-van-waar-~bc0601a1

Klik hier voor dit bericht op Facebook

Laatste wijziging:

Reacties

Aantal keer bekeken

409 views
Advertisement

Volg ons op Facebook

Archief

To Top