Connect with us

Hoaxmelding

HOAX

Libelle: “Je kunt nu binnen 24 uur een vakantie naar Bora Bora winnen”

Op dit moment tieren de nep-winacties weer welig. Honderdduizenden mensen delen berichten over kostbare reizen die gratis worden weggegeven, in de hoop voor nop op een tropisch wit strand te kunnen zitten. De bekende oplichters van Droomvakanties doen ook weer dapper mee. Om het nog erger te maken: het bekende magazine Libelle steunt dit soort oplichterij.

Achtergrond

We hebben meermaals aangetoond dat veel van de winacties waarin dure prijzen worden weggegeven vals zijn. Dat heeft kennelijk de redactie van Libelle niet bereikt. Zij schrijft op Facebook

“Foutje gemaakt: je kunt nu binnen 24 uur een vakantie naar Bora Bora winnen
De oorspronkelijke winnaar kan uiteindelijk tóch niet…”

 

Dit gaat over de winactie van de criminelen achter Droomvakanties (en andere namen). Droomvakanties belooft keer op keer reizen naar verre oorden als Bora Bora maar keert nooit uit.  Degenen die reageren op de valse berichten worden gelokt naar websites waar een kleine enquête ingevuld moet worden. Het moet gedeeld worden op social media en je moet vooral al je persoonlijke gegevens invullen om kans te maken op een prijs. Droomvakanties keert die prijs uiteraard niet uit. Dan weer is de smoes dat iemand de prijs niet in ontvangst kan nemen “wegens persoonlijke redenen”, de volgende keer omdat de winnaar in Duitsland zou wonen en dat land mag opeens niet meedoen. De termijn van 48 uur wordt opeens verlengt met een paar dagen, alleen maar om zoveel mogelijk mensen om de tuin te kunnen leiden. Meer dan 100.000 mensen zijn er al ingetrapt.

Persoonlijke gegevens zijn een goudmijn en de nieuwe Europese privacywetgeving ten spijt: de illegale handel bloeit als nooit tevoren. Des ter opvallender dat Libelle zich hiermee bemoeit en mensen aanmoedigt met deze nepactie mee te doen.

De website en Facebookpagina van Libelle (onderdeel van Sanoma Media Netherlands B.V.) krijgen steeds meer de trekken van een clickbait: sensationele koppen en inhoudsloze verhalen met als doel een groot publiek naar zo veel mogelijk advertenties te trekken. Diverse auteurs, waaronder Tessa Heinhuis (Drs, journalist/psycholoog), vullen hun dagen ermee. Tessa produceert veel onzininformatie, vaak met het woord  ‘dit ‘ in de titel.  Het meeste wordt ‘geleend’ van andere media. Recente  voorbeelden van haar werk:

  • “Wat je als eerste in dit zoekplaatje ziet zegt veel over je persoonlijkheid”
  • “Verpleegster krijgt commentaar op haar haarkleur en tattoos – en reageert fantastisch”
  • “Moeder neemt douche met haar baby en dan gebeurt er dít”
  • “Nadat je dit hebt gelezen leg je nóóit meer wc-papier op de bril”
  • “Snel een blauwe plek? Dit is waarom!”
  • “Zo vaak moet je je handdoek wassen”
  • “Dít is waarom je nooit in je ondergoed moet gaan slapen”
  • “Ik at 2 weken lang élke dag pasta en dit is het resultaat”

Als psycholoog weet ze heel goed hoe ze de lezer moet manipuleren om door te klikken. In een eigen stuk besloot ze de oplichters van Droomvakanties een handje te helpen. Zij schreef:

“Altijd al je droom geweest om naar een tropisch eiland af te reizen? Witte stranden te zien, uit een kokosnoot te drinken en palmbomen te tellen voor het slapengaan? Dit is je kans.

Want via Facebook kun je een reis naar Bora Bora winnen.

Droomvakanties geeft namelijk onverwacht een ontzettende mooie reis weg. Dat komt omdat het een beetje is misgegaan bij het weggeven van deze prijs. “De winnaar van de vakantie naar Bora Bora voor 2 personen, Jacob Fischer, kon de prijs niet in ontvangst nemen omdat hij uit Duitsland komt in plaats van uit NL/BE, zoals een vereiste was voor deze wedstrijd. Daarom geven we de reis nu, op het laatste moment, weg”, aldus de reisorganisatie.”

Volgens Libelle geeft reisorganisatie Droomvakanties een reis naar Bora Bora opnieuw weg omdat “het een beetje is misgegaan bij het weggeven van deze prijs”. De winnaar zou niet voldoen aan de vereisten voor de wedstrijd. Van journalisten mag je verwachten dat ze hun werk doen, door bijvoorbeeld te kijken wat voor organisatie Droomvakanties eigenlijk is en hoe het zit met die ‘vereisten’. Wie geeft er zomaar een reis van pakweg 12.000 euro?!

Droomvakanties is geen reisorganisatie, zoals Libelle beweert, maar een kale Facebookpagina. Droomvakanties heeft geen website, geen bedrijfsinformatie, geen kvk-nummer, geen algemene voorwaarden, geen erkenning.  Droomvakanties biedt ook nergens reizen aan. Er zijn ook geen spelregels voor de wedstrijd dus ‘vereisten’ om mee te doen zijn er ook niet. Het is al bizar genoeg dat Libelle hier kritiekloos over publiceert. Maar het kan nog gekker. Libelle moedigt haar lezers aan mee te doen aan deze vorm van misleiding:

“Het enige wat je hoeft te doen om kans te maken is binnen 24 uur het bericht te delen, de post te liken en de pagina een vind-ik-leuk te geven. Kleine moeite dus. Zeker als je denkt aan die helderblauwe zee…

Meedoen? Natuurlijk! De post op Facebook vind je hier.”

Libelle jaagt haar lezers rechtstreeks in de fuik van databoeren die voor niets terugdeinzen om argeloze bezoekers hun persoonlijke gegevens te ontfutselen. Meerdere mensen hebben verontwaardigd op het Facebookbericht van Libelle gereageerd maar het duurde tot maandagochtend voor het bericht werd verwijderd.

Screenshot Facebook

Libelle heeft geen excuses of een rectificatie geplaatst. Libelle levert journalistiek prutswerk maar reageert niet op verzoeken om informatie. Sterker nog, op de website van Libelle blijft het artikel gewoon in de top 5 van meest gelezen berichten staan.

Screenshot libelle.nl

Advies

Pas op met winacties waarbij je allerlei persoonlijk informatie moet invullen. Controleer altijd of het wel afkomstig is van een echt bedrijf dat hierop aanspreekbaar is. Neem geen adviezen aan van Libelle om aan dergelijke acties mee te doen. Deze adviezen zijn misleidend.

Meer lezen / bronnen

https://www.hoaxmelding.nl/scam/droomvakanties-geeft-nogmaals-een-dure-reis-weg/

Klik hier om dit bericht lezen op Facebook

Laatste wijziging:

Reacties

Aantal keer bekeken

1640 views
Advertisement

Volg ons op Facebook

Archief

To Top