Connect with us

Hoaxmelding

HOAX

Simpel experiment toont aan: Facebook luistert altijd en overal mee

Facebook is groot en machtig en maakt gebruik van technieken die voor gewone stervelingen onbegrijpelijk zijn. Veel gebruikers kennen het fenomeen dat je over iets praat en dat je daarna over dat onderwerp een advertentie ziet. Is Facebook de nieuwe Big Brother? Ben je afgeluisterd door je telefoon? Nee, dat is een hoax.

Achtergrond

In 2014 heeft Facebook voor gebruikers in de Verenigde Staten een unieke functie geactiveerd: je kunt je telefoon gebruiken om muzieknummers of tv-programma’s te identificeren. Het geluid wordt opgenomen door de microfoon van de telefoon en de app herkent dan de muziek. Je kunt dan eenvoudig op Facebook met je vrienden delen naar welke muziek je luistert of naar welk programma je kijkt. Maar kan Facebook altijd en overal zijn gebruikers afluisteren, zelfs als de microfoon van de pc of smartphone niet aanstaat? En gebruikt Facebook afgeluisterde gesprekken om gerichte advertenties te tonen?

Het weblog Xandernieuws beweert een ander perspectief op wereldnieuws te bieden. Dat perspectief blijkt in de praktijk regelmatig uit nepnieuws te bestaan. Niettemin wordt het veelvuldig overgenomen, o.a. door het blog JDReport. En zo komen dit soort verhalen op Facebook terecht, zonder dat iemand de feiten checkt.

Dit verhaal bestaat uit twee delen: een oude hoax over het meeluisteren van gesprekken en recentelijke uitspraken van voormalig Facebook-topman Sean Parker. Die beide zaken hebben feitelijk niets met elkaar te maken.

In dit artikel wordt verwezen naar Youtube-gebruiker Neville die thuis een experiment deed, dat al veel vaker is gedaan: hij sprak een dag lang over een bepaald thema – in dit geval katten en kattenvoer – met zijn telefoon in de buurt. Na twee dagen viel op dat er veel advertenties over kattenvoer op Facebook verschenen. De conclusie van dit experiment was dat de telefoon continu meeluistert naar gesprekken in de omgeving. Eerder kwamen anderen, zoals een Amerikaanse professor, tot dezelfde conclusie na het doen van experimenten.

Met deze experimenten is het een en ander mis. We praten hier over anekdotisch bewijs. Dat wil zeggen dat de conclusie is gebaseerd op een enkel opmerkelijk voorval waarbij dat geen andere mogelijke oorzaken zijn onderzocht. Iedereen kent wel het verschijnsel dat je iets nieuws ineens overal ziet. Je hebt interesse in een ander model auto en opeens zie je die overal rijden. En voor een zwangere vrouw lijkt de hele wereld wel opeens zwanger. Dit psychologisch effect heet het Baader-Meinhoff fenomeen. Na een gesprek over katten gaan advertenties voor kattenvoer daarom meer opvallen, ook al zijn er net zoveel als daarvoor. Een ander psychologisch effect is dat we niet snel geloven in toeval.  Het menselijk brein is continu bezig verbanden te leggen. Herkennen we gevaar dan gaan we vluchten of vechten. Daarvoor zoeken we eerst naar patronen van gevaar. Zien we dus toevallig veel advertenties over katten dan zijn we geneigd dit als een complot te beschouwen.

Ook is er geen technisch bewijs. Er is niet gekeken of de telefoon echt actief is en of er echt data door de telefoon is verzonden. Dat zijn hier slechts aannames. Dit wordt ingegeven door de vooronderstellingen dat grote bedrijven niet te vertrouwen zijn en techniek gebruiken om gewone burgers te bespioneren. We kennen ook de vele nutteloze privacyverklaringen die op Facebook worden gedeeld. Mensen willen Facebook verbieden foto’s te vertonen die ze zelf hebben geplaatst. Ondertussen geven ze wel persoonlijke informatie door aan schimmige websites (databoeren) die prijsjes beloven.

Het wantrouwen richting Facebook is groot. Maar Facebook kan zich deze afluisterpraktijken helemaal niet veroorloven. En hoe vaak ook door Facebook wordt uitgelegd dat het nooit is bewezen, technisch nauwelijks kan en bovendien niet in de strategie past, wordt door velen geloofd dat Facebook ons de hele dag afluistert. Zonder een spoor van bewijs nemen ook Nederlandse media als Metronieuws vrijwel kritiekloos dit soort berichten over. Facebook Product Manager Rob Goldman zegt: “We don’t – and have never – used your microphone for ads. ”

Toch kan  het voorkomen dat Facebook daadwerkelijk advertenties toont die griezelig goed aansluiten bij de belevingswereld van de gebruikers. Dat komt omdat Facebook veel van ons weet: naam, leeftijd, opleiding, relaties, locaties, hobby’s, allerlei voorkeuren (sekse, voedsel, muziek, politiek, cultuur, etc.). Facebook weet zelfs hoe vaak je naar de kroeg gaat of boodschappen bij de Aldi doet. Uit allerlei informatie kan Facebook afleiden dat je katten hebt, ze leuk vindt, of denkt er eentje te gaan afschaffen. Deze informatie kan ook van je vrienden op Facebook komen. Facebook weet soms meer over jou dan jijzelf. Afluisteren is niet eens nodig, Facebook legt de verbanden al voor je het zelf doet. Verder zijn adverteerders slim. Heb je een website bezocht over een bepaald onderwerp, een Facebook-bericht geliket, geklikt op een Instagram-bericht dan is de kans groot dat je gerelateerde advertenties op Facebook te zien krijgt. Dit heet retargeting.

Nu krijgen we van diverse sites adviezen om de microfoon uit te schakelen om afluisteren te voorkomen. Kennelijk gelooft men dat dit helpt om kwaadwilligen buiten de deur te houden, terwijl daarvoor geen enkele garantie wordt gegeven. Valse veiligheid dus. Facebook en andere apps op je telefoon hebben toegang tot camera en microfoon nodig voor mensen die bijvoorbeeld filmpjes en geluidsopnames willen delen met vrienden. Dat is geen toestemming tot afluisteren maar nodig voor functies als Facebook Live. Wie echt wil kan dit soort toestemmingen natuurlijk omzeilen.

Conclusie: Er is geen enkel bewijs noch aanleiding te veronderstellen dat Facebook ons allemaal afluistert. Het ‘simpele experiment’ levert geen enkel bewijs.

Dan het interview met Sean Parker. Hij wordt gezien als mede-oprichter van Facebook. Hij zei onlangs  dat Facebook (en andere social media-bedrijven) de menselijke psychologie gebruiken (of misbruiken) om gebruikers aan zich te binden. Uiteindelijk ontstaat er een soort afhankelijkheid – of zelfs verslaving. Je gaat steeds meer plaatsen om meer likes en reacties te krijgen, volgens Parker. Door berichten te plaatsen ontstaat sociale bevestiging en erkenning. Parker vroeg zich af wat dit met het brein van kinderen kan doen.
Deze constatering is opmerkelijk uit de mond van Sean Parker maar niet echt nieuw en heeft geen enkele relatie met eventuele  afluisterpraktijken.

Advies

Het bericht over het afluisteren van mobiele telefoons door Facebook is niet op feiten gebaseerd. Deel het daarom niet.

Meer lezen / bronnen

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/165551-het-baader-meinhof-fenomeen-iets-nieuws-ineens-overal-zien.html
https://www.axios.com/sean-parker-unloads-on-facebook-2508036343.html
https://www.rtlz.nl/tech/sean-parker-facebook-buit-kwetsbaarheid-van-mensen-uit
https://blog4leads.nl/binnen-30-minuten-facebook-remarketing-en-retargeting-instellen/
https://jdreport.com/experiment-bewijst-dat-facebook-u-overal-en-altijd-afluistert-meekijkt/
http://xandernieuws.punt.nl/content/2017/11/Experiment-bewijst-dat-Facebook-u-overal-en-altijd-afluistert-of-meekijkt
https://www.snopes.com/computer/facebook/messenger.asp
https://www.theguardian.com/technology/2017/oct/30/facebook-denies-eavesdropping-on-conversations-to-target-ads-again
http://www.telegraph.co.uk/technology/2017/10/30/facebook-listening-conspiracy-theory-refuses-die/
https://marketingland.com/no-what-facebook-hears-on-your-phone-isnt-triggering-ads-146057
https://newsroom.fb.com/news/2014/05/a-new-optional-way-to-share-and-discover-music-tv-and-movies/
https://www.metronieuws.nl/xl/digitaal/2016/06/facebook-adverteert-op-basis-van-telefoongesprek
http://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/news/facebook-using-people-s-phones-to-listen-in-on-what-they-re-saying-claims-professor-a7057526.html
https://science.howstuffworks.com/life/inside-the-mind/human-brain/baader-meinhof-phenomenon.htm
https://www.snopes.com/computer/facebook/facebooklisten.asp
http://www.bbc.com/news/technology-35639549
https://www.snopes.com/computer/facebook/facebooklisten.asp
https://www.youtube.com/watch?v=U0SOxb_Lfps

Klik hier voor dit bericht op Facebook

Laatste wijziging:

Reacties

Aantal keer bekeken

941 views
Advertisement

Volg ons op Facebook

Archief

To Top