Connect with us

Hoaxmelding

SCAM

Ontdek je persoonlijkheid met deze test

We kennen ze allemaal wel want ze zijn enorm populair: de persoonlijkheidstestjes op Facebook. We hoeven niet uit te leggen dat de uitslag van zo’n test doorgaans nergens op slaat. Maar wat gebeurt er met je gegevens als je met zo’n test meedoet? Dat blijkt erg schimmig maar er komt steeds meer duidelijkheid: vooral politici vinden dit erg interessant.

Achtergrond

Er zijn tientallen websites die via Facebook mensen werven voor hun persoonlijkheidstestjes. Leuk om te zien met wie je gaat trouwen, of je een aardig persoon bent of hoe oud je wordt. Allemaal gratis en vaak valt het met de reclame ook wel mee. Dan moet er dus iets anders zijn waar de aanbieder in is geïnteresseerd. Het opzetten en onderhouden van dit soort websites kost immers geld en dat moet worden terugverdiend. Hoewel veel mensen dit wel snappen doen ze toch mee. De testjes zitten psychologisch zo goed in elkaar dat mensen toch kiezen voor de ‘beloning’: een compliment over je innerlijk of je uiterlijk, of een goede score op een quiz.


Je raadt het al:  je ‘betaalt’ met je persoonlijke gegevens om zo’n neptest te spelen. En dat gaat vaak verder dan je denkt. Want zo’n bedrijf wil niet alleen je naam maar je hele openbare profiel en vriendenlijst. En in sommige gevallen wordt een app toestemming gegeven alles van je in te zien (inclusief je wachtwoord). De psycholoog Michal Kosinski heeft een paar jaar geleden een methode ontwikkeld om iemands persoonlijkheid te achterhalen op basis van diens gedrag op social media.  Het is dus voor bedrijven erg interessant te zien wie je allemaal volgt, welke berichten je ‘leuk’ vindt en welk nieuws je deelt. Deze gegevens zijn geld waard, niet alleen voor bedrijven maar ook voor politici. Deze dagen is dit erg actueel omdat Facebook besloten heeft bedrijven die op deze manier data verzamelen van Facebook te weren.

Cambridge Analytica is zo’n bedrijf. Het analyseert gegevens en werkte in 2016 voor de presidentscampagne van Donald Trump. Een persoonlijkheidstest op Facebook verzamelde persoonlijke gegevens van 50 miljoen gebruikers en hun vrienden zonder dat die mensen daarmee instemden.  Die data gingen vervolgens naar Cambridge Analytica, dat het gebruikte voor campagnes van onder meer het Leave-kamp bij het brexitreferendum, Donald Trump en de Nederlandse politieke partij Forum voor Democratie.

EDIT 19-03-2018: Volgens journalistiek onderzoeksplatform Follow the Money maakte ook Forum voor Democratie gebruik van de diensten van Cambridge Analytica. Dit wordt inmiddels ontkend door FVD woordvoerder Jeroen de Vries. Hij verklaart tegen het FD dat er op geen enkel moment in de huidige verkiezingscampagne maar ook niet in eerdere campagnes gebruik is gemaakt van de diensten van Cambridge Analytica.

Bedrijven weten dank zij de kwisjes van miljoenen mensen precies wie ze zijn, waar hun voorkeur naar uitgaat (politiek, seksueel, muziek, of je rookt, sport, etc) en of je beïnvloedbaar bent met doelgerichte reclame en promotiecampagnes. Dat laatste is het belangrijkste. Mensen die nog lijken te twijfelen kunnen op deze manier overgehaald worden op een bepaalde partij te stemmen. Cambridge Analytica staat bekend om zijn methodes waarmee advertenties op zeer specifieke groepen Facebook-gebruikers kunnen worden gericht, het zogenoemde ‘microtargeting’. Een woordvoerder van Cambridge Analytica heeft aangegeven dat maar liefst ca. 100 miljoen dollar is uitgegeven aan op data gebaseerde reclame voor de Trump campagne.

Op het moment van schrijven is het raadgevend referendum over de Wiv actueel. De wet maakt het mogelijk dat de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) en de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) grote hoeveelheden internetverkeer via de kabel aftappen. Critici noemen de Wiv de sleepwet, en beweren dat door de wet de privacy van burgers wordt geschonden. Voorstanders betogen juist dat de Wiv nodig is om Nederland beter te beschermen. Het punt hier is dat veel burgers terecht bang zijn dat de overheid of de veiligheidsdiensten toegang krijgen tot hun persoonlijke informatie. Wij (Hoaxmelding) zijn van mening dat het verzamelen van de data en de (politieke) beïnvloeding door bedrijven – o.a. via de persoonlijkheidstestjes op Facebook – een veel groter risico voor de privacy van de burger vormen en politiek destabiliserend kunnen werken. Veel mensen zijn tegen de sleepwet maar delen met gemak hun hele Facebook-account met bedrijven en politieke partijen.

Er zijn veel kwisjes en spelletjes waar men het gemunt heeft op je persoonlijke data. En ondanks allerlei beloftes over privacy, de bedrijven achter deze spelletjes zijn niet altijd te vertrouwen. Het is geen hack maar pure misleiding waardoor mensen bewust (of onbewust) hun persoonlijke gegevens en die van vrienden doorspelen aan deze bedrijven. Dit is legaal maar als deze informatie wordt doorgespeeld aan derden is het een schending van de Facebook richtlijnen.

Advies

Bedrijven vergaren via persoonlijksheidstestjes een hoeveelheid  informatie die je voorstellingsvermogen te boven gaat. Het is in veel gevallen schimmig wat daarmee gebeurt maar politieke beïnvloeding is in de praktijk aangetoond. Wie om zijn privacy geeft doet er niet aan mee en schermt zijn profiel voldoende af.

Meer lezen / bronnen

https://fd.nl/economie-politiek/1246413/facebook-verbant-campagnebedrijf-cambridge-analytica
https://fd.nl/economie-politiek/1246586/nederlandse-politieke-partijen-doen-geen-zaken-met-omstreden-cambridge-analytica
https://raymondvantoor.wordpress.com/2016/01/21/risicos-van-quiz-en-persoonlijkheidstest-op-facebook-voor-je-privacy/
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/18/gegevens-50-miljoen-amerikaanse-facebookgebruikers-gelekt-a1596091
https://www.theguardian.com/news/2018/mar/17/cambridge-analytica-facebook-influence-us-election
https://motherboard.vice.com/nl/article/mg9vvn/how-our-likes-helped-trump-win
http://www.canberratimes.com.au/good-weekend/what-that-facebook-quiz-is-doing-to-your-privacy-20170706-gx5zvj.html
https://www.theatlantic.com/technology/archive/2018/03/facebook-cambridge-analytica/555866/
https://www.ftm.nl/artikelen/thierry-baudet-net-als-trump?share=1
https://www.mimikama.at/allgemein/het-analyse-spel-op-facebook-met-welke-vriend-zal-jij-oud-worden/
https://www.nytimes.com/2016/11/20/opinion/cambridge-analytica-facebook-quiz.html
https://www.parool.nl/binnenland/waarom-moet-je-voor-tegen-de-sleepwet-stemmen~a4581568/
https://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2017/11/de-sleepwet-wat-is-waar-en-wat-niet

Klik hier voor dit bericht op Facebook

Reacties

Aantal keer bekeken

2872 views
Advertisement

Volg ons op Facebook

Archief

To Top