Connect with us

Hoaxmelding

SCAM

Valse winacties

We worden overspoeld met meldingen over valse winacties van o.a. de Efteling en de KLM. Beide bedrijven hebben hier niets mee te maken. En nee, de KLM is niet 95 jaar en de Efteling niet 70. En nog een tip: gratis bestaat niet op Facebook.

Achtergrond

Iedereen die een winactie organiseert heeft daarmee een doel. Voor iedereen is dat doel hetzelfde: geld verdienen. Dus je deelname aan een winactie is geld waard. De meeste winacties Op Facebook zijn illegaal. Of ze voldoen niet aan de regels van Facebook of ze zijn misleidend en voldoen niet aan wet- en regelgeving. Grote merken als de Efteling, KLM Royal Dutch Airlines zijn de klos, maar ook namen als Walibi, Aldi, Lidl, Albert Heijn, Jumbo en Ikea worden misbruikt.

Like-en-deel-winacties zijn officieel niet toegestaan. Hoewel Facebook er niet erg actief op handhaaft bestaat het risico dat de Facebookpagina van de organisator zonder kennisgeving vooraf wordt gesloten. ‘Deel op je tijdlijn om mee te doen’, ‘Deel op de tijdlijn van je vrienden voor grotere kans op prijzen’ en ‘Tag je vrienden in dit bericht om mee te doen’ zijn bijvoorbeeld niet toegestaan.

Uiteraard is het organiseren van een misleidende winactie sowieso verboden. Slimme oplichters werken met kleine lettertjes waaruit blijkt dat je kans om te winnen nihil is en waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor de gevolgen van je deelname. In de praktijk komt dat er op neer dat je je persoonlijke gegevens (en die van je vrienden) weggeeft als je zo’n bedrijf toegang geeft tot je profiel en andere informatie. Dat je doelwit wordt van reclame is nog het minst erg. Ook het verspreiden van virussen en identiteitsdiefstal zijn mogelijke gevolgen.

Er is maar één manier om deze misleiding te stoppen: doe nooit mee aan winacties, ook al lijken ze legitiem. Want oplichters weten dat mensen die veel meedoen klakkeloos op een linkje klikken. Hoe meer acties, hoe meer kans op een prijs denken deze mensen. In de werkelijkheid heb je alleen maar meer kans dat je opgelicht wordt.

Er zullen veel mensen reageren met “Ja maar, ik wel eens wat gewonnen”. Het is goed te beseffen dat de lokale ondernemer die een goedbedoelde winactie opzet feitelijk oplichterij door kwaadwillenden stimuleert. Door mee te doen stimuleer je dat evenzo. Niet alles is nep maar veel wel.

Een valse winactie is geen hoax maar een poging tot misleiding met het oog op financieel gewin. Opmerking: gezien het grote aantal valse winacties besteedt Hoaxmelding alleen bij grote uitzondering aandacht aan dit fenomeen.

Advies

KLM, Efteling of andere bekende bedrijven oganiseren niet dit soort winacties. Niet aan meedoen dus, niet liken of delen. Nooit persoonlijke informatie invullen en nergens toestemming voor geven.

Meer lezen / bronnen

https://www.facebook.com/page_guidelines.php#promotionsguidelines
https://www.facebook.com/notes/hoaxmelding/winacties-…/194606584033447/
http://www.looopings.nl/weblog/7627/Naieve-…-kaartjes.html
https://www.klm.com/travel/nl_nl/customer_support/legal_notice/index.htm#p4
https://www.facebook.com/Efteling/posts/10155342456268854:0

Klik hier voor dit bericht op Facebook

Reacties

Aantal keer bekeken

907 views
Advertisement

Volg ons op Facebook

Archief

To Top