Connect with us

Hoaxmelding

Winacties regels

Er is veel onduidelijkheid over de Facebook- regels als het gaat om winacties. Hoe zit het precies?

Samenvatting

Like&share-winacties veroorzaken spam en zijn niet toegestaan volgens de regels van Facebook. Er zijn diverse wettelijke regels waaraan moet worden voldaan, met betrekking tot privacy, voorwaarden, belasting. Deelnemers moeten zich bewust zijn dat ze persoonlijke informatie delen. Overtreders kun je rapporteren bij Facebook.

Uitleg

Facebook heeft Promotion Guidelines opgesteld. Deze maken deel uit van de spelregels van Facebook waar elke Facebook-gebruiker mee akkoord is gegaan. Het gedeelte over de promoties is interessant voor ons: https://www.facebook.com/page_guidelines.php#promotionsguidelines

Let wel, als Facebook vindt dat een Facebook-promotie niet aan deze richtlijnen voldoet, de pagina (en/of profiel) zonder waarschuwing vooraf afgesloten kan worden. Ga ervan uit dat deze regels gelden als een prijs wordt weggegeven van enige geldelijke waarde, op basis van een handeling (liken, taggen, delen, commentaar geven) of toeval (“bij 500 likes verloten we een…”).

De Facebook-regels 

In de guidelines staat als eerste dat een pagina zich bij het organiseren van een winactie moet houden aan de wettelijke regels. Daarover verderop meer.

De guidelines geven verder aan waaraan winacties moeten voldoen. Het doel van deze regels is om spam in je nieuwsoverzicht te voorkomen. In het verleden verplichtte Facebook bedrijven dat een promotie  beheerd moet worden via Apps op Facebook.com, op een canvaspagina of met een pagina-app. Op dit moment (vanaf 27/08/2013) mogen promoties gewoon op een pagina geplaatst worden.

Facebook stelt dat er spelvoorwaarden moeten zijn waarin o.a staat dat Facebook zelf niets met de winactie te maken heeft. Persoonlijke tijdlijnen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties. Dat betekent dat een bericht delen NIET gebruikt mag worden als voorwaarde voor deelname aan de winactie. Het verplicht delen van een bericht of foto om deel te nemen is dus verboden.

Het moet duidelijk genoeg zijn dat de promotie op geen enkele manier gesponsord, goedgekeurd of wordt beheerd door Facebook.

Enkele voorbeelden wat dus niet mag

  • Deel dit bericht met je vrienden en wie weet win jij …
  • Tag jezelf in deze foto en win….
  • Tag minstens 10 vrienden in deze fot en win…

Tips voor een aanbieder van een promotie:

  • Communiceer  wat de actie inhoudt, hoe gebruikers kunnen deelnemen en wat ze kunnen winnen
  • Geef aan wie mag deelnemen (land, leeftijd)
  • Laat mensen akkoord gaan met de algemene voorwaarden van de winactie, waarin duidelijk vermeld staat dat Facebook gevrijwaard wordt
  • Geef aan wat de wettelijk regels zijn.

Wettelijke regels

In Nederland worden die bepaald door de Wet op de Kansspelen. In de meeste gevallen is de Gedragscode Promotionele Kansspelen van toepassing . Dat betekent dat er geen vergunning is vereist, mits een aantal spelregels in acht wordt genomen. De aanbieder dient bijvoorbeeld voorafgaand aan de deelname duidelijk te maken wat de totale waarde van het prijzenpakket is. Ook stelt de aanbieder aan een minderjarige de voorwaarde dat diens ouder toestemming verleent voor deelname.

Ook aanbieders van promotionele kansspelen dienen kansspelbelasting af te dragen indien het prijzen betreft van boven de € 449,- per spel. Dit geldt dus ook voor kleine promotionele kansspelen zoals we die vaak op Facebook zien. Als je een prijs wint in een binnenlands kansspel is de organisator verplicht de kansspelbelasting op uw prijs in te houden en te betalen aan de Belastingdienst. Doet de organisator dat niet, dan kun je als prijswinnaar worden aangesproken. Het tarief is 29% voor de winnaar en 40,85% als de organisator de kansspelbelasting afdraagt.   Zie:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/overige_belastingen/kansspelbelasting/wie_moet_waarover_kansspelbelasting_betalen/wie_moet_waarover_kansspelbelasting_betalen

Tenslotte heeft een organisator van winacties te maken met de privacy-wetgeving.

  • Hij mag verkregen informatie niet misbruiken. Hij mag daarom alleen vragen om gegevens die nodig zijn om de winactie in goede banen te leiden.
  • De deelnemer moet geïnformeerd zijn over het gebruik van zijn gegevens bijvoorbeeld via de algemene voorwaarden die bij de actie horen
  • Vinkjes voor akkoord met actievoorwaarden of andere akkoorden en toestemmingen moeten standaard UIT staan
  • De organisator mag de e-mailadressen die worden verzameld één keer mailen met de vraag of ze nieuwsbrieven willen ontvangen van iets dat niets met de wedstrijd te maken heeft, met daarbij een opt-out.

Likes en persoonlijke informatie

Waarom organiseren pagina’s zo veel winacties?

Het blijkt dat een pagina met veel likes geld waard is. Daar is een markt voor. De beheerder van een pagina kan van alles kan zien over zijn volgers: waar ze vandaan komen, hoe oud ze zijn, verdeling mannen en vrouwen, hobby’s, etc. Dat is bijzonder interessant voor adverteerders. Facebook-gebruikers krijgen advertenties te zien die zijn afgestemd op de informatie die ze doorgeven bij het liken van een pagina.

Het is goed ervan bewust te zijn dat pagina’s kunnen adverteren met gebruikmaking van de profielen van hun volgers. Er komt dan te staan: “<jouwnaam> vindt <pagina> leuk”, met jouw profielfoto erbij. Veel spelletjespagina’s en pagina’s met leuke foto’s en quotes maken hier gebruik van. Ze verzamelen veel likes om vervolgens met de gegevens van de volgers reclame te kunnen maken.

Sommige pagina’s vinden het gewoon fijn om veel likes te hebben (‘like-geilheid’). Als die likes verkregen zijn door winacties is de betrokkenheid van de volgers meestal laag. Deze mensen reageren weliswaar actief op de berichten over de acties, maar niet op andere berichten. Facebook signaleert dit en gebruikt dit om de betrokkenheid van volgers te bepalen. Dat heet de edgerank. Als de betrokkenheid laag is, en de edgerank ook, dan worden berichten bij steeds minder volgers getoond. Het kan dan zijn dat bericht van een pagina met 10.000 volgers maar bij 500 – 1000 mensen getoond wordt.  Dan heb je als pagina dure prijzen weggegeven en veel volgers, maar met lage betrokkenheid. Per betrokken fan heeft dit verhoudingsgewijs veel geld gekost.

Oneerlijke concurrentie

Het hoeft eigenlijk geen betoog, want het mag duidelijk zijn dat eerlijke bedrijven, die volgens de regels spelen, te lijden hebben van anderen die zich nergens wat van aantrekken of niet de moeite hebben genomen kennis te nemen van de spelregels. Het geven van likes stimuleert dan het slechte gedrag.

Oplichting

Er zijn pagina’s die van alles beloven maar zeker geen prijzen weggeven. Bekend zij de Engelstalige sites die zeggen mooie telefoons e.d. weg te geven omdat de verpakking ‘unsealed’ is. Helaas weet je ook bij lokale bedrijven nooit zeker of ze hun belofte nakomen. Grotere en bekende bedrijven hebben meestal een Facebook-specialist in huis en weten daarom hoe het hoort. In het algemeen mag je ervan uitgaan dat als een bedrijf of organisatie het spel netjes speelt er ook prijzen zijn. Veel kleinere bedrijven weten niet eens dat een like&share-winactie illegaal is. Ze veroorzaken bovendien spam en scheppen een voedingsbodem voor oplichterij. Juist doordat kleine bedrijven massaal de regels overtreden (ook wettelijke regels!) denken veel mensen dat het allemaal mag. Indirect stimuleert de goedbedoelende lokale bakker die op deze manier een broodpakket verloot dus oplichterij door kwaadwillenden.

Wat kun je doen?

Als je een pagina ziet die duidelijk de regels overtreedt, kun je deze rapporteren bij Facebook. Helaas reageert Facebook vaak niet of langzaam omdat het uiteindelijk ook verdient aan reclame via de pagina’s met veel volgers. Indien een bekend merk wordt misbruikt komt een reactie van Facebook vaak wat sneller.

Pagina’s die de Gedragscode Promotionele Kansspelen overtreden kunnen worden gerapporteerd bij de Kansspelautoriteit. http://www.kansspelautoriteit.nl/ik-wil/klacht-indienen/

Is er duidelijk sprake van misleiding of oplichting kan de politie ingeschakeld worden.

Tenslotte kan een pagina nog aangemeld worden bij Hoaxmelding. In enkele gevallen heeft dit al geleid tot sluiting van een malafide winpagina.

Deze notitie is aangepast naar aanleiding van de wijziging van het promotierichtlijnen van 27-08-2013.

Aantal keer bekeken

138 views
Advertisement

Volg ons op Facebook

Archief

To Top